1/12/11

STATSMINISTERN: HELLRE KORA SVERIGE I BOTTEN AN SAMARBETA MED SD

Jag borjade bli aktiv i svensk politik 1979. Aven sedan jag 1996 lamnade Sverige har jag fortsatt ha aktiv kontakt med svenska politiker. Jag deltog fortfarande i seminarier om svensk politik, framfor allt ekonomiska fragor, intill jag flyttade till USA 2002. Aven sedan dess har jag i olika sammanhang kommenterat svensk politik och bibehallit mina kontakter i den svenska politiken. Under de senaste aren, sedan jag borjade blogga, har jag haft informell kontakt med bl.a. en liten grupp moderata politiker. Dessa kontakter utvidgades nagot efter valet i hostas och jag sag visst hopp om att var korrespondens faktiskt skulle ha viss betydelse for deras politiska tankande. (Representanter fran tva andra partier har ocksa varit i kontakt med mig, dock i mindre utstrackning.) Men efter den insats som statsministern gor i videon har nedan kommer jag att bryta all kontakt med moderata politiker i Sverige - det har ar nagot av det varsta jag sett, speciellt med tanke pa att mannen i fraga ar landets statsminister:



I annu en video sager statsministern i praktiken rent ut att han hellre for en politik som han vet ar dalig for Sverige an samarbetar i sakfragor med Sverigedemokraterna. Jag hade hoppats att hans hogtravande retorik mot Sverigedemokraterna under valrorelsen skulle vara over efter valet och att hans aspirationer pa att bli en statsmannamassig politiker skulle fa honom att uppfora sig som en vuxen manniska. Men sa ar alltsa inte fallet.

Den parlamentariska situationen gor att Reinfeldt kommer att leda landet i fyra ar till, och sannolikt gora detta med stod fran socialdemokraterna. Det enda hoppet att Reinfeldt inte ska lata landet ga under i sin ovilja att samarbeta med SD ligger nu, absurt nog, i handerna pa socialdemokraterna. Om de valjer en partiledare som faktiskt inser att statsministerjobbet satter honom/henne hogre an den dagliga politiken, finns det en chans att landet kan undvika en katastrof. Men om sosseriet valjer en politisk kopia av Reinfeldt ar det verkligen fara a farde.

Jag kan bara dra en enda slutsats av allt detta: i sin ambition att undvika samarbete med Sverigedemokraterna till varje pris gor sig Fredrik Reinfeldt direkt farlig for Sveriges ekonomi och Sveriges sociala stabilitet. En sadan politiker fortjanar inte statsministerjobbet och det aligger nu hans partikamrater i Riksdagen att ta det ansvar Reinfeldt inte vill ta: de maste rosta bort honom fran jobbet. Jag vet att det inte kommer att handa, men det gor det bara annu viktigare att klargora vem som har ansvaret, och varfor, for foljderna av Reinfeldts hansynslosa satt att satta partipolitik over det svenska folkets val och ve.

6 comments:

blofeldt said...

Har just suttit och tittat på statlig TV vilket är ytterst sällsynt att jag gör. Ett program som hette 100 dagar lät intressant. Det handlade om SD-s tid i riksdagen. Videon från youtube ingick i programmet, så jag hade redan sett den i en lite längre version. Skrämmande hur högfärdigt och stöddigt Fredrik betedde sig. Högmod går före fall heter det. Hoppas att fallet blir tungt.

I programmet var det flera politiker som medverkade och uttalade sig. Naturligtvis mycket negativt om SD. En av dom värsta var Carl B Hamilton (FP).

Jag förstår dig fullständigt när du skriver att du har avvecklat dina kontakter med moderaterna. Från det hållet har inte Svenska folket något gott att vänta. Ångrar själv som fan, att jag i flera deceniers val röstade på dom. Men trots allt var Gösta Bohman ganska bra om man jämför med Fredrik som inte är något större statsmanaämne.

Nisse i svängen said...

Men en palatsrevolution inom (M) känns inte trolig just nu. Helt enkelt för att det skulle kosta regeringsmakten. (M) sitter vid makten av det enda skälet att de bedriver (S)-politik och alldeles för många inom (M) byter gärna ideologi och övertygelse mot att få vara med och leka med de stora grabbarna.

Finns det överhuvudtaget någon skönjbar intern opposition mot Reinfeldt på riksnivå inom (M)?

Anonymous said...

å, ä och ö... fullt möjligt att skriva också på en dator med amerikanskt tangentbord ?

ulle said...

Det smällde ju i dec senast och tidigare i gällande Lind och Palme så varför inte igen?

S R Larson said...

Ulle,

Inga sadana jamforelser, tack. Jag vet att du egentligen inte menar vad din kommentar kan tolkas som, men jag vill anda be dig att vara lite mer noggrann.

ulle said...

Sorry!