12/11/10

STOREBRORSNYTT: REGLERINGSHYSTERISKA TILLTAG PA BILMARKNADEN

Regleringar och forbud ar en dold form av beskattning: de hojer kostnaderna for konsumenter och foretagare och tvingar oss ofta att leva vara liv pa ett annat satt an vi sjalva skulle vilja. En klart overreglerad del av ekonomin ar bilbranschen. Dagens Nyheters bilskribent Jacques Wallner exemplifierar, aven om han sjalv inte tycks vara medveten om att han faktiskt sluter sig till regleringshysterikerna i sitt angrepp pa en rumansk biltillverkare:

Dacia är Renaults rumänska lågprismärke. Renault köpte aktiemajoriteten vid privatiseringen 1999. ... Renaultkoncernen vet hur man konstruerar en säker bil. Men för Dacia duger det med dålig säkerhet, tycks fransmännen resonera. De två Dacia-modeller som testats av Euro-Ncap: Logan (år 2005) och Sandero (2008) har bara klarat ynka tre stjärnor. Uselt! Den nya modellen från Dacia, stadsjeepen Duster, visar ingen bättring. ... om samtliga bilar hade antisladdsystem så skulle cirka 4.000 liv räddas inom EU – varje år. Vad Renault och dotterföretaget Dacia gör är att iskallt cyniskt sälja bilar med sämre säkerhet till köpare som inte förstår vad de missar. Förrän olyckan är framme.

Wallner uttrycker ocksa viss tillfredsstallelse over att EU kommer att tvinga biltillverkare att satta antisladdsystem pa sina bilar fran och med 2012. I sjalva verket gor Wallner sjalv en insats som, om han tog den pa fullt allvar, helt och hallet skulle ersatta behovet av regleringar. Wallner agnar sig at konsumentinformation - han ar en bra och erfaren motorskribent - och information ar allt konsumenterna behover for att kunna fatta vuxna, val overvagda beslut.

Regleringar och forbud handlar sallan om konsumentskydd, som politikerna vill fa oss att tro. (Om sa vore fallet, varfor ar tobak fortfarande lagligt?) Snarare handlar det ofta om rena storebrorsfasoner. Om ingen kopte Dacias bilar skulle de fa sla igen eller forbattra bilarna. Hyperkapitalistiska Hyundai fick massiv kritik for dalig kvalitet, sa man inforde Honda-inspirerad kvalitetssakring. Det behovdes inga lagar och regler for det. Inte undra pa att Hyundai idag ar varldens femte storsta biltillverkare.

No comments: