12/28/10

STOREBROR VID MIDDAGSBORDET: MILJOPARTIKEL VILL HA STATLIG MATPREDIKAN

Alla som minns Socialstyrelsens 6-8 skivor brod om dagen, rack upp en hand! Idag ar sjalva tanken pa att statsmakten ska blanda sig i vad svenska folket ater sa djupt rotad att vissa till och med skriver fortvivlade debattartiklar om amnet. Som Jonas Paulsson, miljopartikel i Taby kommunfullmaktige:

Kostråden bör snarast flyttas från Livsmedelsverket till Statens folkhälsoinstitut eller till Socialstyrelsen för att avstyra den aktuella intressekonflikten mellan den svenska folkhälsan och den LRF-dominerade jordbruksindustrins vinstintresse. Livsmedelsverkets generaldirektör och före detta produktionsdirektören för Arla, Inger Andersson, försöker vända kritiken till att handla om huruvida kostråden bygger på vetenskaplig grund eller inte. Men kritiken gäller inte den frågan. Det är presentationen som avgör hur allmänheten uppfattar kostråden och den är kraftigt snedvriden för att gynna de svenska jordbruksföretagens ekonomiska intressen med avseende på den svenska animaliekonsumtionen.

Darefter gar herr partikel Paulsson loss i ett hejdundrande pahopp pa kottindustrin. Men den vasentliga fragan har ar inte vansterns ovederhaftiga kottpanik, utan varfor det ar den offentliga maktens angelagenhet vad Svensson ater till middag. Svaret fran vanstern ar naturligtvis att den offentliga makten betalar sjukvarden, men samma argument kan motivera att staten straffar manniskor for oskyddat sex och for att ha manga sexpartners. Det finns statistiska samband mellan spridningen av konssjukdomar och promiskuitet. Men vanstern gillar att unga har ett vidlyftigt sexliv eftersom det urholkar familjen som social armering och skapar fler ensamstaende och bidragsberoende foraldrar.

Sjalvklart ska den offentliga makten varken lagga sig i sexlivet mellan samtyckande, myndiga individer, eller vad manniskor ater. Med privatiserad finansiering och produktion av sjukvard kommer dessutom manga att fa direkta finansiella incitament att leva ett sundare liv. Om detta innefattar kottkonsumtion eller inte blir en individuell fraga. For egen del ater jag garna bisonoxar, kor och grisar. Mina mor- och farforaldrar gjorde detsamma (fast de at alg och ren i stallet for bison) och de levde alla langre an genomsnittssvensken.

5 comments:

blofeldt said...

Jag har alltid undrat hur dessa gröna människor tänker, eller om dom överhuvud taget tänker alls. Vad finns det att ha emot animaliskt käk? Jag har inte mycket till övers för religiösa människor, men när man börjar ändra något så viktigt som sina matvanor pga en religion, ja då har det gått för långt, då är man korkad.

Som tur är styrs inte Sverige än av mupparna, men dessa gröna människor verkar för var dag som går bli fler och fler. De dyker upp i skepnad av Greepease aktivister och Gud vet vad för något, och så prackar de på folk deras onyttiga och dåliga matvanor. Det verkar som om de vill vara längst ned på näringskedjan, de kanske vill vara underlägsna. Hursomhelst så ger jag blanka fan i vad deras syfte är, men jag vill gärna höra något bättre argument för deras val än vad jag hittills hört (vilket är skrattretande). Vad jag har förstått så har de här gröna underliga människorna utvecklat en handfull mängd av olika vegetarismer och veganism och allt vad det är.

Själv tycker jag om kött. Grönsaker går ner en hel del också, men framför allt gillar jag en god köttbit, en flintastek kanske. Veganerna får gärna sitta och gnaga på sina växter och käka piller, medan jag tar för mig av kotletterna.

Så vad jag förstått vill dom gröna, underliga människorna värna om naturen. Det vill jag också. Jag slänger inte engångsgrillen i naturen när jag grillat min flintastek, jag kastar inte ölburkar på marken. Vad jag inte gör är att äta diverse tabletter som sägs "ersätta en måltid". Vad finns det för mening med att naivt vägra äta kött? Vad hjälper det att inte äta den där kossan som redan är död? Inte ett skit, så det argumentet att man vill värna om naturen faller käpprätt åt helvete.

Resursslöseri säger dom. De menar på alla miljoner grisfarmer och kogårdar med kossor och grisar som både räcker och blir över?

Djurens villkor? Här är det den starkaste som överlever. Vi människor är överlägsna nötkreatur, så vi har rätt att döda och äta upp dom, enligt naturens lag. Det har alltid varit så och kommer så att förbli. Människan kommer aldrig att sluta äta kött, hur mycket dessa gröna fjollor än vill det. Det skulle vara emot naturens lagar om vi människor gav oss in i en position underlägsna kossor och grisar. Det är bara en bunt nollor världen över som tror att de förändrar genom att vägra äta kött. Man förändra varken djurens villkor, hälsan eller något annat genom att avstå från köttätande.

Att säga nej till kött är det dummaste man kan göra. Det förändrar som sagt inte någonting till det bättre, däremot till det sämre för veganen själv. Kroppen behöver näringsämnen som man hämtar ur kött, och därmed får veganen hämta dessa näringsämnen ur konstgjorda piller och häxdrycker.

jag äter hellre min flintastek och njuter, än att oroa mig för att jag inte får i mig tillräckligt mycket näring genom att äta piller och gräs och morötter.

S R Larson said...

Den skojigaste varianten av kotthatare ar "frukterianer". De ater bara bar och frukter, darfor att det ar sadant som traden och buskarna frivilligt ger ifran sig... Problemet for en del av dem ar dock att traden och buskarna har ett speciellt syfte med att ge ifran sig frukter och bar, namligen att foroka sig. Genom att ata dem inkraktar frukterianerna pa naturens utveckling.

Naturligtvis ar det har en form av mentalsjukdom, men jag ar inte sa saker pa att den gar att bota annat an genom att utovaren av frukterianismen driver sig sjalv till sjalvsvalt.

Anonymous said...

Vad har du för mentalsjukdom Larson?

Blofeldt: Om jag är dig överlägsen, har jag rätt att döda dig då? Enligt naturens lag? Givetvis inte är ju svaret. Men du är väldigt säker på din sak, precis som vegetarianerna...

blofeldt said...

Anonymus,

Du var mig en underlig fan. Säkert är du en vegan, som har synpunkter på andra människors matvanor? Nu är det så, att jag skiter fullständigt i vad du stoppar i dig för mat, gräs, morötter, kålrötter eller vad det nu kan vara. Jag vill själv välja min mat och det skall inte någon vegan förneka mig att göra.

Människor har naturligtvis inte rätt att slå ihjäl varandra, under inga omständigheter, det är väl en självklarhet. Djur har sedan urminnes tider slaktats och blivit till mat till människornas fromma här på jorden. Dom första människorna som beträdde den här planeten var jägare.

Mvh. Livsnjutaren, oxfilén kommer att smaka förbannat gott på nyårsaftonen.

S R Larson said...

Jag antar att Anonymosaurus later bli att ata annat an frukter. Ty annars framstaller hon sig som overlagsen andra livsformer, som tvingar vaxter att tjana hennes matbehov.